Zemanek-Münster

Sehr seltenes anthropomorphes Karyatidengefäß

Côte d'Ivoire, Senufo
verkauft 7.100 €
Provenienz

Robert Stolper, New York, USA (1964)
Stolper Galleries, Robert Stolper and Morton Lipkin, Amsterdam, The Netherlands (1965)
William W. Brill (1918-2003), New York, USA (1965)
By inheritance to his son (2003)
Sotheby’s, New York, 17 November 2006, Lot 13
Toby & Joey Tanenbaum, Toronto, Canada

After a business trip to Nigeria in 1960, William Brill’s great passion for collecting African art began. The majority of his collection was acquired between 1965 and 1969.

With the travelling exhibition “Selections from the William W. Brill Collection of African Art” (1969), he presented 286 outstanding works of African art to the American public. This included the present, extremely rare terracotta object, which he had acquired at the Stolper Gallery in 1965. The exhibition and accompanying catalogue became formative for an entire generation of new collectors.

The Brill Collection represents the spirit of a true collector - works of art brought together with a passionate energy and a tireless spirit. Brill lived with his objects, every corner of his house held African objects that he constantly rearranged and redecorated to enjoy them from a different angle, again and again.

Größe
H: 53,5 cm
H: 21.1 inch

Beschreibung

Ton mit beigemischten Pflanzenfasern, 2-tlg. (Deckel), Kaurimuscheln, Wespennest auf der rechten Seite, rest., Inventarnr. “104”, Sockel

Über figurale Terrakotten der Senufo ist uns so gut wie nichts bekannt. In alten Feldberichten werden sie in Zusammenhang mit den heiligen Hainen “sinzanga” erwähnt. So berichtet Delafosse 1908 von “groben Tondarstellungen menschlicher Figuren….die mehrere heilige Haine schmücken”. Während Vendeix, der die Haine beschreibt, wie sie kurz nach 1900 waren, sagt: “Sie waren mit Bildstatuen aus rotem Ton geschmückt, die alle Totems der Familien darstellten: Büffel, Panther, Krokodile, Schlangen, Antilopen…”.

In den heiligen Hainen “sinzanga” fand die letzte und wichtigste Stufe der Initiation in den “Iô”- Bund statt, der die wichtigste sozio-religiöse Institution der Senufo darstellt. Hier erlernten die Initianten die mythischen und religiösen Traditionen, das geheime Wissen des Bundes und wurden als nun erwachsene vollwertige Mitglieder in den “Iô” aufgenommen. Die eindrucksvollsten Skulpturen der Senufo, ob aus Holz oder Ton, stehen mit den Riten der “Iô”- Gesellschaft in Verbindung.


Publikationen

Goldwater, Robert, Senufo Sculpture from West Africa, New York, The Museum of Primitive Art, 1964, p.13, fig 6; Expo catalogue, Selections from the William W.Brill Collection of African Art, Milwaukee Public Museum, Wisconsin, 1969, p.13, fig. 14

AHDRC: 0074840


Ausstellung

USA: "Senufo Sculpture from West Africa", 1963: - New York, USA: The Museum of Primitive Art, 20 February-5 May 1963; Chicago: Art Institute of Chicago, 12 July-11 August 1963; Baltimore: Baltimore Museum of Art, 17 September-27 October 1963; Expo in USA: "Selections from the William W.Brill Collection of African Art": Milwaukee, WI: Milwaukee Public Museum, 5 May-31 August 1969; St. Paul, MN: St. Paul Art Center, 23 October-21 December 1969; Duluth, MN: Tweed Art Gallery, University of Minnesota, 14 January-22 February 1970

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