Runde Maske "kifwebe"
Robert Pearson, Denver, USA
George Hegarty, Denver, USA
Christie’s, November 1997
Mark Eglinton, New York, USA
Pearson began collecting African art later in his life. Spurred by the Douglas Society at the Denver Museum of Art, and his friendship with noted collector George Heggarty, he began building an enormous, eclectic collection. He loved textiles and “material culture”- things which had domestic use, like spoons, cups, stools, and chairs, as well as masks and carvings. His collection included items from more than thirty African countries, and his fine eye gave him pieces ranging from a golddust scale to huge Dogon figural ladders.
Hegarty began collecting while a Peace Corps volunteer in Sénégal in 1968 and continued during later trips to West Africa.
Beschreibung
Holz, Sockel
Es wird angenommen, daß diese Masken beim Tod eines Häuptlings oder einer anderen bedeutenden Person getanzt wurden, oder wenn eine Person einen wichtigen politischen Titel übernahm. “Kifwebe” bedeutet im übertragenen Sinne “der Geist, der den Tod verjagt” oder “in die Flucht schlägt”.
Laut Nooter Roberts würde eine solche Bedeutung zu einem weiteren Kontext ihrer Verwendung passen, und zwar in den Ritualen der “kazanzi”-Gesellschaft, durch die Hexerei aufgedeckt und bekämpft werden sollte.
Die Masken wurden in Paaren (männlich - weiblich) getanzt. Ihr Erscheinen sollte wichtige Momente des sozialen Übergangs und der Transformation markieren.