Zemanek-Münster

"Hacha" in Gestalt eines Vogels, ca. 550 bis 950 n.Chr.

Mexiko, Veracruz, Totonac
verkauft 5.000 €
Provenienz

Stendahl Galleries, Hollywood / New York City, USA
Gertrud Dübi-Müller (1888-1980), Solothurn, Switzerland (1963)
Edith Hafter (1911-2001), Solothurn, Switzerland

Gertrud Müller (1888-1980), who came from a family of factory owners in Solothurn, and her brother Josef Müller (1887-1977) were interested in modern art from an early age and each started their own collection. Their role model was the Solothurn entrepreneur Oscar Miller, who was one of the first in Switzerland to collect modern works of art and was one of the co-founders of the Museum of Art and Science, from which today’s Solothurn Art Museum emerged. Gertrud Müller, who was only 14 years old, attended the opening of the museum in 1902 and got to know the painters Cuno Amiet and Ferdinand Hodler personally on this occasion. She had a particularly deep friendship with Hodler. The intimacy between them is evident in the many portraits that Hodler painted of Gertrud Müller.

As a self-confident woman, she bought a Pic-Pic car in Geneva in 1911 and drove it herself. She was the first woman to drive a car in her home town of Solothurn. At the age of 33, Gertrud Müller married the Solothurn lawyer Otto Dübi, who was the director of the family-owned Sphinxwerke Müller & Cie. From then on, she used the alliance name Dübi-Müller. Her husband supported her collecting activities and gave her the painting Goldfische by Gustav Klimt - presumably as an engagement present.

In addition to the extensive groups of works by Amiet and Hodler, both collections also contain groups of works by Hans Berger, Félix Vallotton, Ernst Morgenthaler, Giovanni Giacometti and Albert Trachsel.

Josef Müller and Gertrud Dübi-Müller complemented the Swiss modern art with purchases of works by international artists such as Cézanne, Matisse, Braque, Picasso and Gris.

Größe
H / B: 19,5 cm
H / B: 7.7 inch

Beschreibung

graues Gestein, Sockel

Auch “hachas” werden in Zusammenhang mit dem rituellen Ballspiel Mesoamerikas gesehen.

“Hachas” (spanisch für Axt) und “palmas” wurden seitlich an, oder auf den “yugos” getragen, möglicherweise um die Kontrolle über den Ball zu erleichtern oder als schmückender Bestandteil der zeremoniellen Kleidung.

Zur Bedeutung der schweren “hachas” aus Stein gibt es verschiedene Interpretationen. Sie könnten als eine Art heraldisches Symbol für bestimmte Gruppen, Familien oder einzelne Personen gedient haben, oder aber als Grabbeigaben gedacht gewesen sein.


Hinweise

Dieses Objekt unterliegt dem Kulturgutschutzgesetz. Für den Export sind gebührenpflichtige Ausfuhrdokumente nötig.


Abonnieren Sie unseren Newsletter

Verpassen Sie keine Auktion! Schließen Sie sich unserer Community von über 10.000 Tribal Art Sammlern an und erfahren Sie es als erstes, wenn es Neuigkeiten gibt.

Jetzt abonnieren